Yapay zeka, insani bilimlerin merceğiyle odaklanmadan öğrenemez, ve insani bilimler, yapay zekanın rehberliğinde daha derin anlayışlar sunabilir.
1. Bu bölümde/alanda AI nasıl kullanılabilir?
Bu alanlarda, yapay zeka teknolojilerinin belirli bazı kullanım alanları şunlar olabilir:
A. Felsefe:
- Felsefeciler, AI sayesinde insanlar arasındaki etik normların ve değerlerin nasıl oluştuğunu ve geliştiğini inceleyebilirler.
- AI’nın insan haklarına saygı, adalet, gizlilik ve güvenilirlik gibi konuları ele alırken nasıl daha etik ve sürdürülebilir hale getirebileceğini araştırabilir.
B. Arkeoloji:
- AI, arkeologlara kazı alanlarını tarama, eserleri tanıma ve tarihsel verileri analiz etme konularında yardımcı olabilir. Özellikle büyük veri setleri üzerinde çalışırken, AI arkeolojiye önemli katkılar sağlayabilir.
- AI, antik eserlerin veya yapıların restorasyon süreçlerinde kullanılabilir. Eksik parçaların tahmin edilmesi veya zararlı etkilerin değerlendirilmesi için AI tabanlı yöntemler kullanılabilir.
C. Tercümanlık:
- AI tabanlı çeviri araçları, tercümanlara büyük metinleri hızlıca çevirme ve tercüme edilen metinlerin kalitesini artırma konularında yardımcı olabilir. Hem hız hem de doğruluk açısından avantajlar sunabilir.
- AI, farklı dilleri incelemek ve dil özelliklerini anlamak için kullanılabilir. Dilbilimsel analizlerde ve dil öğreniminde tercümanlık öğrencilerine destek sağlayabilir.
D. Edebiyat:
- AI, kültürleri incelemek için büyük veri setlerini analiz edebilir ve kültürel eğilimleri veya değişiklikleri tanımlamada yardımcı olabilir. Örneğin, popüler kültür analizi veya tarihsel değişikliklerin izlenmesi için kullanılabilir.
- AI, edebiyat eserlerini ve yazılı metinleri analiz edebilir. Metin madenciliği (text mining) teknikleri ile edebi analizler yapılabilir veya yazarların yazım tarzları incelenebilir.
2. Bu bölümün/alanın AI temelli geleceği nasıl olacak?
Yapay zeka (AI), felsefe, arkeoloji, tercümanlık ve edebiyat alanlarını büyük ölçüde değiştirecektir. Bu dönüşüm ve entegrasyona dair bir kısım cevabı birinci soruda vermiştik. Farklı etkileri şu şekilde olabilir:
A. Felsefe:
- Yapay zeka, bilinç, zeka ve insan benzeri düşünme konularında yeni sorular ortaya çıkarabilir.
- AI, etik konuları daha karmaşık hale getirecek ve insanların ve makinelerin etik sorumluluğunu incelemek gerekecek.
- Otonom sürüş gibi çeşitli AI uygulama alanlarında, ahlaki dilemmalara felsefeciler yeni çözümler geliştirecekler.
B. Arkeoloji:
- Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR), arkeolojiyi daha etkileşimli hale getirebilir. Kazı alanlarını sanal olarak ziyaret etmek veya antik eserleri sanal olarak restore etmek mümkün olabilir.
C. Tercümanlık:
- AI, canlı konuşma sırasında çeviri yapma yeteneği ile sözlü tercümanlık alanında da büyük bir değişim getirebilir.
- AI araştırmaları ile optimum dil sistemleri ve çeviri metotları geliştirilebilir, çevirmen sesleri değiştirilebilir ve bu esnada çeşitli hologramlar kullanılabilir.
D. Edebiyat
- AI sayesinde kişinin beğenilerinin ve ilgilerinin analizleri ile kişiye özel edebi metinler ve içerikler üretilebilecek.
- Kültürel ve edebi mirası canlandırma ve yeniden yorumlama kısmında yapay zeka gelecekte çok aktif rol oynayacaktır.
3. Bilkent Yapay Zeka Kulübü bu bölümler ile ilgili üyesine ne katacak ve nasıl içerikler üretecek?
Bilkent Yapay Zeka Kulübü, en başta bu alanlarda okuyan üyelerine işin teknik altyapısına dair bilgi ve detay sunmak ile beraber, çeşitli araçlar kullanarak entelektüel gelişim sunacak ortamlar yaratabilir.
A. Eğitici Seminerler ve Çalıştaylar: Kulüp, yapay zeka ve insani bilimler arasındaki kesişim noktalarını vurgulayarak üyelerine düzenli seminerler ve çalıştaylar sunabilir. Örneğin, yapay zeka etiği, dil işleme teknolojileri, veya dijital arkeoloji konularında uzman konuşmacıları davet ederek bilgi paylaşımı sağlayabilir.
B. Proje Geliştirme Fırsatları: Kulüp, üyelerine yapay zeka projeleri geliştirmeleri için fırsatlar sunabilir. Özellikle arkeoloji ve dil çevirisi gibi alanlarda yapay zeka tabanlı projeler geliştirme imkanları sağlayarak öğrencilerin becerilerini pratikte kullanmalarına yardımcı olabilir.
C. İnterdisipliner İşbirliği: Kulüp, farklı bölümlerden gelen öğrenciler arasında etkileşimi teşvik edebilir. Felsefeciler, arkeologlar, tercümanlar ve edebiyat öğrencileri arasında işbirliği projeleri oluşturarak çok yönlü bir öğrenme deneyimi sunabilir.
D. Teknoloji ve İnsan Etkileşimi Konulu Panel ve Tartışmalar: Kulüp, yapay zeka ile insanlar arasındaki etkileşimi tartışmak üzere paneller düzenleyebilir. Bu paneller, yapay zekanın etik, kültürel ve toplumsal boyutlarına odaklanarak üyelerin bakış açılarını genişletebilir.
E. İçerik Üretimi ve Blog Yazıları: Kulüp, üyelerin bu bölümlerle ilgili önemli gelişmeleri ve araştırmaları izlemelerine yardımcı olabilir. Kulüp üyeleri, makaleler, blog yazıları veya video içerikler üreterek bu konularda bilinçli bir topluluğun oluşmasına katkı sağlayabilir.
F. Yarışmalar ve Hackathonlar: Kulüp, üyelerine yapay zeka alanındaki becerilerini test etmek ve geliştirmek için yarışmalar ve hackathonlar düzenleyebilir.
4. Alanıyla temas etmeye çalıştığımız- çalışacağımız isimler kimler?
Şimdiye kadar birçok felsefeci, yazar, akademisyen ve araştırmacı ile iletişime geçmeyi çalıştık ve daha nicelerine ulaşmaya çalışıyoruz. Bunlardan bazıları şu isimler:
- Tufan Kıymaz, Bilkent Felsefe
- Ömer Aygün, Galatasaray Felsefe
- Yuval Noah Harari, Yazar ve Akademisyen
- İlker Canikligil, Yönetmen
- Pelin Dilara Çolak, İçerik Üreticisi